joi, 13 noiembrie 2008

Oradea





Douasprezece ore de mers cu trenul(din Bucuresti), o raceala groaznica si impresii de tot felul. Iata cu ce am ramas de la prima mea vizita in Oradea.

Gara mi s-a parut insipida si fara culoare. m-am gandit atunci ca nu este nicio gara la fel de frumoasa ca cea din Iasi....si mi s-a facut un dor nebun de capitala Moldovei...

Am vazut strazile inguste, Parcul Central cu hartii aruncate pe jos, oameni tacuti, iar cand vorbeau...nu vorbeau romaneste:). Am vazut liceul "Mihai Eminescu" cu afise in limba maghiara. Am cerut paine de la un chiosc si mi-a raspuns o tanti in ungureste si nu mi-a dat nimic...Am vazut oameni care desi locuiau de ani buni in Oradea , habar nu aveau unde este Manastirea Franciscana (sau poate se prefaceau ca nu stiu).

La prima impresie, nu m-a impresionat deloc Oradea..ba chiar m-a lasat cu un gust amar.

Dar nu.
A venit seara si am iesit in Taverna. Un loc cat se poate de romanesc si cu preturi cat se poate de neromanesti. Mancare multa, gustoasa, aspectuoasa si ieftina. Poti manca pe saturate acolo. Nu costa mult mancarea in Oradea.
Si taximetristii sunt de pe alta planeta. La cinci zeci si patru de lei i-am dat saizeci si mi-a dat un leu inapoi...adica a ramas in pierdere. Pai in Bucuresti, daca nu-i dai si bacsis atat iti trebuie...plus ca nici nu te ia daca nu e ruta suficient de lunga...mai, mai ca te rogi de taximetrist sa te duca unde ai nevoie...Da, ca in Oradea nu am mai vazut asa taximetristi corecti.

Centrul e mirific. Seamana mult cu orasele austriece...e ca o fortareata de palat....Ca arhitectura, teatrul este extraordinar de frumos, la fel si primaria si celelalte cladiri din imprejurimi. In plus, au o iluminare foarte buna ce imi aduce aminte de Universitatea Al. I.. Cuza care este la fel de frumos iluminata, iar noaptea se vede ca un palat.

Cluburile sunt toate in acelasi loc...unul langa altul....nu am mai vazut asa ceva la noi in tara. Oameni de tot felul...baieti frumosi :), fete slabute.
O doamna imbracata cu o rochie de epoca si o palarie cu bor imens se plimba prin fiecare local cu un cos mare in mana. Cosul este plin de trandafiri frumos aranjati de nu te induri sa nu cumperi cativa. Doamna trece pe la fiecare masa din fiecare pub si isi prezinta marfa. Unii cumpara, altii doar privesc. Muzica la maximum nu este data decat dupa orele douazaci si patru.

Oradea are si o Cetate datata inca din secolul al XI-lea care se poate vizita si este in curs de restaurare. Unele cladiri adiacente sunt inca folosite si exista acolo sali de studiu pentru Facultatea de Arte Vizuale. Este foarte interesant cum un bloc nou nout sta pe aceeasi strada cu cetatea veche de sute de ani.

La cativa zeci de metri de cetate exista o colina de pe care poti vedea aproape tot orasul.

3 comentarii:

Anonim spunea...

:)

Anonim spunea...

prea te-ai luat de oamenii care nu vorbesc romaneste, eu ce limba am vorbit cu tine? :P romaneasca PURA! :)

(ai un spirit critic destul de bun! :P)

Victoria Baltag spunea...

David: Buna dragule, bine te-am gasit pe blogul meu.Asa este, tu mi-ai vorbit in romaneasca pura! nu am nimic cu oamenii care vorbesc altfel decat romaneste, insa am ceva cu cei care nu vor sa ma serveasca doar fiindca i-am cerut in romaneste ceva..cam asa sta treaba. Bine , sa stii ca nu am nimic personal cu nimeni, chiar imi sunt dragi ungurii:P