marți, 27 ianuarie 2009

Plimbari de weekend






Cetatea Rasnovului

Construita de localnici, cetatea, la inceput din lemn, apoi din piatra, a avut ca scop protejarea locuitorilor Brasovului.Fiind o cetate ţărănească, ridicată în evul mediu de locuitorii Râşnovului cu scopul de a se adăposti şi apăra în vremurile invaziilor vrăjmaşe, trecutul ei este strâns legat de întreaga dezvoltare istorică a populaţiei respective.

Cercetările arheologice vorbesc despre o intensă viaţă daco-romană pe aceste plaiuri ale Ţării Bârsei. Săpăturile arheologice arată că în epoca dacică locuiau dacii cumidavensi, avănd centrul principal aşezarea Cumidava aşezată pe teritoriul agricol al oraşului Râşnov la circa 500m est de râul Bârsa. Castrul roman descoperit aici[2] a fost construit la începutul stăpânirii romane si a dăinuit până după anul 250 d.C. cu scopul de a supraveghea şi apăra căile de pătrundere peste munţi în Ţara Bârsei, atestată de o inscripţie de pe vremea împăratului Alexandru Sever (222-235 d.C.) găsită chiar în ruinele acestui castru.( dupa informatiile de pe www.wikipedia.org)

Ce am vazut eu la Cetatea Rasnovului?
Un craniu de femeie imens( din 244-278 d.Hr.) aflat intr-o incapere-demisol. Ma intreb cat de voluminoase erau femeile pe atunci...ca acel craniu era intr-adevar foarte mare...

In cetate exista o fantana imensa. Seaca. Pe o placuta scrie ca timp de 17 ani au sapat la ea doi turci carora li se promisese eliberarea in schimb... Ei au gasit apa, dar libertatea tot nu li s-a dat.M-am gandit atunci .....ce perversi mai erau si stramosii nostrii..nu aveau cuvant deloc. Cum sa promiti ceva si sa nu te tii de cuvant? RUSINE ( Bine, cel mai mult m-am intristat fiindca cei doi turci au sapat degeaba timp de 17 ani, saracii, macar putea sa-i mai ajute cineva).

Am mai vazut in interiorul cetatii magazine cu masti medievale, foarte frumoase (la o suta de euro), pe care insa nu le-am putut fotografia fiindca nu m-a lasat vanzatoarea(sic). Am mai vazut un magazin ( tot in interiorul cetatii) cu suveniruri si coarne de cerb- pe astea le-am fotografiat:).

In cetatea de la Rasnov exista cea mai veche biserica ortodoxa din sud-estul Transilvaniei.
De asemenea am aflat ca nu a fost cucerita decat o singura data in toata istoria ei (atunci cand cei din interiorul cetatii s-au predat fiindca mureau de sete).

În perioada 2000 – 2008, Cetatea Râşnov a fost concesionată de către Primăria Râşnov cetăţeanului italian Alberto Drera. Cetatea Râşnov este monument istoric de importanţă naţională clasa ,,A”. Din păcate în perioada 2000 – 2007, această valoare istorică a fost agresată de intervenţiile ilegale ale fostului chiriaş al cetăţii. Imediat după preluarea cetăţii, SC Drumuri Publicitare SRL, reprezentată de Alberto Drera, a realizat construcţii noi fără aviz legal în curtea interioară a cetăţii Râşnov. În fapt, 2/3 din curtea interioară a monumentului istoric sunt construcţii noi, care anulează amprenta medievală, dar aveau în strategia comercială a foştilor administratori o funcţionalitate precisă: turn, ridicat pe ruinele capelei medievale, în care s-au montat rezervoare de fibră de sticlă, terasă – restaurant, căsuţe pentru spaţii de cazare.

Ce nu mi-a placut?
hm....cineva....are tupeu prea mult sau prea multa prostie. Am vazut intr-o camera a cetatii un boiler din metal....nou nout. Ce cauta ala acolo, intr-o cladire care e vestigiu cultural? Ce cautau magazinele alea in interiorul cetatii? Crima curata...Cineva isi bate joc.

3 comentarii:

Anonim spunea...

Ca de obicei, ai povestit cu mult suflet...e o placere sa-ti citesc si recitesc istorisirile de calatorie. Tot inainte Victoria!

Victoria Baltag spunea...

Anonim: multumesc din inima...imi creste sufletul auzind ca imi citesti si recitesti blogul:) foarte nice..as putea spune:P

cuibus spunea...

Foarte frumos Cetatea din Rasnov, am amintiri placute, mai ales ca am plecat din Postavaru pana in Raznov prin munti pe jos cu niste amici..
Pacat ca statul nu mai da 2 bani pe trecutul nostru...nu stiu daca intentionat sau nu..cred totusi ca e lucrata aceasta atitudine sa ne rupa de stramosi si valorile trecutului..
Sa auzim de bine;)

www.terradacica.ro